Reproduktor rozbalený, reprobedna se již vyrábí, zesilovač na poště. A co teď? Teď nás čeká výběr toho, co vypadá na první pohled jednoduše – kabeláž, pojistky a zapojení.
VÝBĚR PRŮŘEZU KABELU
Seženu kabel od žehličky a přitáhnu ho od baterie… Kdepak. Každý, kdo to myslí s auto hifi vážně by měl vědět, že vše v hifi má svůj smysl. A to je případ i kabeláže. Když nezvolíme správnou tloušťku, neboli průřez vodiče, může nám to udělat pěknou neplechu. Malý průřez může znamenat přehřívání kabelu, nepřevedení veškeré potřebné energie k zesilovači a také znatelně vyšší problikávání celého automobilu při výkonových špičkách.
- Druhy kabeláže:
REM kabel – kabel vedoucí k rádiu či externímu vypínači. Postačí kabeláž s průřezem do 1 qmm
Napájecí kabel – přivádí potřebnou energii od autobaterie k zesilovači (+), či od zesilovače k uzemění (-)
Signálové kabely – přenášejí signál od autorádia k zesilovači
Reproduktorové kabely – zpracovaný signál ze signálových kabelů převede zesilovač k reprodukotrům pomocí reproduktorových kabelů
- Reproduktorové kabely:
Kabeláž od těch prémiových značek by měla mít uvedenou maximální Ampérovou hodnotu, bohužel ne vždy tomu tak je. Následující hodnoty jsou pouze orientační a nezohledňují materiál a celkové kvality provedení kabeláže. Berte ji jen jako univerzální radu.
Pro běžné komponentní reproduktory, vícepásmové reproduktory, ale i pro basové reproduktory do 100W RMS vystačíme s kabeláží o průřezu do 3 qmm.
Pro výkonnější reproduktory a méně výkonné subwoofery do 200W RMS bychom se měli již podívat po kabeláži o průřezu do 4 qmm.
Pro basové reproduktory do maximálního zatížení 500W RMS bude bohatě stačit 6 qmm kabeláž.
Subwoofery do 1 Kw RMS si vystačí s kabeláži o průřezu 10 qmm.
- Napájecí kabely:
Od autobaterie je vždy lepší vést kabel s nějakou přenosovou rezervou. Pokud tedy dle výše uvedených parametrů víme, že budeme od zesilovače připojovat subwoofer s 10 qmm kabelem a dále 2 širokopásmové reproduktory, každý s 3 qmm, nezvolíme napájecí kabel 15 qmm. Zvolíme tlustší kabeláž s rezervou – 20 qmm.
O stejném průřezu zvolíme také kabel ukostřovací (-). Ten nemusíme již vést celým autem opět k autobaterii na mínusový pól. Postačí, když jej díky kabelového očka připojíme ke šroubu, který je pevně vázán s karoserií automobilu. Mohou to být například pásy automobilu. Je ovšem důležité, aby spoje byly zbaveny barvy, a nečistot.
- Signálové kabely:
Na signálových kabelech by se nemělo šetřit. Jejich kvalitu udává materiál ale také například počet stínění. Ani to nejlepší stínění vám však nepomůže, když povedete signálové kabely společně s napájecími kabely, mohou se rušit. Proto se doporučuje vést signálové i napájecí kabely jinou stranou automobilu.
VÝBĚR POJISTKOVÉHO POUZDRA A POJISTKY
Abychom zabránili katastrofě v podobě zničení zesilovače či dokonce vyhoření, pojistíme si celé hifi pojistkou. Pojistkové pouzdro umístíme na napájecí kabel co nejblíže k autobaterii, maximálně do 40cm. V případě nebezpečí pojistka praskne či se spálí a tak ochrání vaše hifi. Do pojistkového pouzdra je však zapotřebí vybrat správnou pojistku.
I na tento problém existuje matematické řešení, které zvládne i váš syn. Vezmeme RMS výkon zesilovače, vynásobíme jej 2 a nakonec vydělíme 12. Výsledek nám vyjde v A (Ampérech).
Příklad se zesilovačem 400 W RMS: (400 x 2) / 12 = 67 A
Do pojistkového pouzdra vložíme tedy pojistku, která nejblíže odpovídá výsledku. Jestliže dle příkladu výše mám na zesilovači napojen reproduktor do 400 W RMS, určitě postačí 60 A pojistka.
Co se týče bezpečnosti, určitě bychom se neměli obejít bez izolační pásky. Veškeré konektory, spoje a další ochraňte touto páskou.